Вітрова енергія є порівняно дешевим і дієвим джерелом альтернативної енергії. Втім сотні тисяч птахів щороку гинуть, стикаючись із лопастями на високій швидкості. Група вчених із Норвегії та Швеції виявила дуже простий спосіб уберігання тварин від загибелі: потрібно пофарбувати лопасті вишки в чорний колір (замість традиційного білого). Про це йдеться в їхньому дослідженні у виданні Ecology and Evolution, пише Громадське
Від вітрових електростанцій щороку гинуть птахи — за різними оцінками, від 100 до 500 тисяч (кажанів, до речі, більше). Річ у тім, що вітрові електростанції будують у вітряних місцях, які також полюбляють птахи. Вони залітають на вітрову ферму, потрапляють у рухомі лопасті вишки і гинуть. Як правило, «жертвами» ВЕС стають великі хижі птахи — орли, яструби тощо.
Насправді ВЕС — не найбільші техногенні винуватці смерті птахів: у турбіни теплових електростанцій їх потрапляє в кілька разів більше. Та й птахи ще частіше стикаються з літаками та прозорими поверхнями, ніж із лопастями вітрових турбін. Утім у прийдешні роки, як очікується, їх побудують більше, а тому вчені шукають можливості уникнути загибелі птахів таким чином.
Роель Мей із Норвезького інституту природничих досліджень разом із колегами звернув увагу на метод «пасивних» візуальних підказок. Вони теоретично можуть збільшити видимість ротора, а отже, птахи заздалегідь їх уникатимуть. У своєму дослідженні вони вирішили перевірити гіпотезу американського вченого Вільяма Годоса: тоді він вказав, що перефарбування однієї з лопастей ротора в чорний робить його видимішим і може запобігти зіткненню з ним птахів.
Свій експеримент Мей із колегами почали ще 2013-го на діючій вітровій фермі Смьола в Норвегії, яка складається із 68 вітрових турбін. Одну з лопастей ротора на чотирьох турбінах пофарбували в чорний колір,. Після цього вчені порівняли кількість загиблих птахів від цих турбін до і після перефарбування протягом семи з половиною років.
Як наслідок, на всіх «пофарбованих» турбінах кількість загиблих птахів зменшилася загалом на понад 70%, причому вони ніяк не впливали на смертність птахів на сусідніх турбінах (це виключає припущення, що птахи помічали пофарбовані лопасті в останню мить). Тож учені висновують, що так звані «пасивні» візуальні підказки можуть застосовуватися для попередження смертей птахів від лопастей ВЕС.
Утім дослідження має кілька суттєвих обмежень. По-перше, воно здійснювалося лише не одній вітровій фермі, а тому Мей із колегами радять відтворити його в іншому середовищі й порівняти результати.
По-друге, технічно фарбувати лопасті ротора дуже складно: потрібно обрати погоду, коли вони не будуть обертатися, аби не наразити на ризик не лише птахів, а й людей. Автори пропонують фарбувати лопасті ще на етапі їх виробництва.
І по-третє, поки невідомо, чи не спостерігатиметься такий же ефект у разі, якщо використати не чорний, а, приміром, червоний (як у авіації) чи зелений (аби вони були менш помітні для людського ока) кольори.