Цифрові платежі: як пандемія витісняє готівку

Martian Wallet is a reliable solution for managing your crypto assets. It ensures security, supports multiple tokens, and offers a user-friendly interface for seamless transactions.

Пандемія змінила способи взаємодії між споживачами і бізнесом. Чому прихильники кешу побоюються цифровізації платежів?


Пандемія коронавірусу привела до переходу на безконтактні платежі, зростання проникнення електронних гаманців і більш широкого застосування автоматизації платежів B2B, йдеться в дослідженні консалтингової компанії Boston Consulting Group.

Хоча плани відмови від кешу опрацьовуються в Європі вже кілька років, надзвичайно потужний імпульс цьому процесу дала саме епідемія коронавірусу. Багато хто побоюється негативних наслідків. Корреспондент.net розповідає подробиці.

Уникаючи вірусу

Обіг готівки, які переходять з рук в руки, як вважається, сприяє зараженню коронавірусом, тому в усьому світі уряди були змушені переглянути практику використання готівки. Пандемія стала каталізатором перетворення цифрових платежів на головний спосіб розрахунків.

Доповідь Міжнародні платежі в 2020 році: вперед у майбутнє (Global Payments 2020: Fast Forward into the Future) підготовлено аналітиками BCG на підставі даних, наданих провідним світовим провайдером послуг безпечного обміну фінансовою інформацією SWIFT.

За оцінкою BCG, усього за півроку, з кінця 2019-го до середини 2020 року, більше половини жителів деяких країн перейшли на безнал: Британія (62 відсотки), Канада (59 відсотків) і Австралія (53 відсотки).

Аналітики прогнозують, що до 2024 року щорічний обсяг виручки світової індустрії платежів може досягти 1,8 трильйона доларів, якщо глобальна економіка буде відновлюватися швидкими темпами після удару COVID-19. У 2019 році виручка світового ринку платежів склала 1,5 трильйона.

Сценарій повільного оздоровлення передбачає, що виручка світового ринку платежів досягне 1,7 трильйона через три роки. У разі більш серйозної кризи зростання безготівкових платежів складе трохи більше одного відсотка.

Як наголошується в доповіді, бізнесу необхідно "адаптуватися до уповільнення темпів зростання при одночасному прискоренні еволюційних змін".

Керуючий директор і партнер офісу BCG в Парижі, один з авторів звіту Ян Сенан каже, що пандемія прискорила зміни в індустрії платежів, які зазвичай займають близько 10 років.

"Це створило вікно нових можливостей для найталановитіших компаній, які зможуть одним стрибком обігнати своїх конкурентів, наростити масштаби і вплинути на повсякденне життя своїх клієнтів", - сказав експерт, відзначивши, що цей період буде не вічний.

Безготівковими платежами найчастіше оплачуються такі категорії: доставка їжі, товари і послуги для домашніх тварин, вітаміни і біодобавки, товари для дому, жіночий одяг, особиста гігієна, іграшки й ігри, упаковані продукти харчування і напої, домашні розваги, свіжі продукти.

В Україні за карантин теж виросли безготівкові платежі. Про це Нацбанк повідомляв у серпні. Загальна кількість операцій з використанням платіжних карток у першому півріччі склала більше 2,7 мільярда разів, а їхня сума - майже 1,8 трильйона гривень.

Кількість зазначених операцій зросла на 16,6 відсотка, а сума - на 7 відсотків у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

В іншому дослідженні BCG, опублікованому 25 вересня, йдеться, що пандемія стала потужним каталізатором не лише відмови від кешу, але і в цілому цифрових трансформацій по всьому світу.

Компанія опитала понад 700 керівників компаній з обігом понад 500 млн доларів по всьому світу, щоб визначити очікування бізнесу в питанні цифрової трансформації, а також підбити підсумки роботи за цим напрямком в умовах пандемії.

З'ясувалося, що бізнес шукає конкретні рішення з використанням цифрових технологій, які:

  • сприятимуть працездатності та відновленню їхнього бізнесу
  • дозволять забезпечити широкомасштабне впровадження нових способів роботи
  • захистять їхні системи від кіберризиків
  • посилять можливості у сфері цифрової комерції та маркетингу
  • дозволять підвищити автоматизацію операцій і ланцюжків поставок

Близько третини опитаних топ-менеджерів вважають, що цифрові технології вже зараз мають настільки істотний вплив на операції, що можуть змінити усю їхню бізнес-модель.

Більше 90 відсотків учасників уже ведуть роботу з цифровізації клієнтської складової бізнесу, а понад 70 відсотків цифрової активності зараз фінансуються бізнес-підрозділами, а не технологічними.

Чому цифровізація викликає побоювання

Українці дедалі менше коштів отримують готівкою з платіжних карток, віддаючи перевагу безготівковим операціям, йдеться в повідомленні українського центробанку.

"Цьому сприяють розширення платіжної інфраструктури і мережі, де можна розрахуватися платіжними картками, а також подальші позитивні зміни в платіжних звичках, що посилилися, в тому числі, і через введення карантину", - повідомляє НБУ.

Переведення банківських операцій у цифрову сферу вигідне банкірам та іншим фінансовим операторам, оскільки дозволяє скорочувати витрати, закривати відділення, знижувати кількість зайнятих, успішніше конкурувати на ринку.

Однак не всі експерти вважають відмову від готівки позитивною тенденцією.

Плани до повної відмови від кешу обговорюються або реалізуються у багатьох країнах, проте результати не завжди обнадіюють. Фахівці відзначають, що у Швеції, одній з перших країн, що перейшли на електронні платежі, відмова від готівки привела до негативних соціальних наслідків.

Аналітики нагадують, що нижчі верстви населення не мають банківських рахунків, для них готівка є гарантією виживання, так само, як для мігрантів, сільських жителів, осіб похилого віку, а також неповнолітніх.

Однак Європейський центральний банк продовжує рестриктивну грошову політику. Він уже вилучив з обігу купюри в 500 євро, і тепер має намір позбутися металевих монет. Прихильники цифровізації грошей посилаються на дорожнечу друкування купюр, їхнє транспортування і зберігання, а також обслуговування банкоматів.

Прихильники готівки вважають, що вони є гарантією особистої й економічної свободи, оскільки в умовах цифровізації грошей держава, банки і фірми будуть знати, хто, коли, що і за якою ціною купує. Вони побоюються так званого цифрового рабства.

У Швеції гостра дискусія про доцільність повного переходу на безготівкові платежі розгорнулася в 2018 році. Тоді політики занепокоїлися залежністю Швеції від платіжних інструментів, які не контролюються державою в повній мірі.

"Якщо Ви контролюєте сервери Visa і MasterCard, Швеція у Вас в руках", - говорив колишній депутат Європарламенту від шведської партії Крістіан Енгстрем.

Покищо нема коментарів.

Залишити коментар