Користувачами соціальних мереж у світі є близько 3,5 мільярдів людей, а це майже половина населення світу – 45%. За статистикою, впродовж життя користувач проводить у соцмережах близько 5 років і 3 місяців
Міф 1. Присутність у всіх соцмережах робить щасливішим
Президентка Кембриджської спільноти в Україні Аліна Свідерська вважає, що треба діяти навпаки. Тобто, щоб бути по-справжньому щасливим, необхідно із усіх соціальних мереж видалитись. За її словами, мереж стало наскільки багато, що вони замінюють усе реальне життя. "Ти перебуваєш у якомусь вакуумі інформаційної маніпуляції", – зауважила вона.
Я пробувала лімітувати час, пару годин на день, але це не допомагало, тому спробувала взагалі відмовитись і пожити життям, начебто немає соцмереж. В мене було таке відчуття, що начебто я буду втрачати якусь важливу інформацію,
– розповіла Свідерська.
За словами соціального та військового психолога Олега Покальчука, соцмережі були побудовані на регуляції дружби, емуляції стосунків і в результаті емуляція через імітацію.
Міф 2. Життя інших більш повноцінне, ніж моє власне
Аліна Свідерська вважає, що у мережу потрапляє не те, що тебе цікавить, а те, що хочуть тобі показати. "Ти свідомо ідеш на те, що ти дивишся вже відфільтровану інформацію і не факт, що вона є правдива", – зазначила вона. Якщо люди сприйматимуть серйозно усю інформацію з мережі, це може призвести до психологічних проблем.
Ще одна причина активного користування соцмережами – це самотність. Наприклад, людина відчуває потребу показувати своє життя, відчуває, що це, можливо, буде комусь цікавим. Вона шукає удобрення і комунікації,
– зазначила психологиня Інна Давиденко.
Переваги соцмереж
На думку Свідерської, люди отримали сенс життя у соцмережі, самореалізуються завдяки мережі. Якщо хтось знаходить для себе багато позитиву, це добре. Втім дехто живе іншим життям і дивиться на цікаві сторіз, сприймаючи інформацію неправильно. "Вони (блогери – 24 канал) такі активні й успішні, їздять по світу, а я тут сиджу і дивлюся телефон", – наводить приклад вона.
Це може неправильно мотивувати, людина може не знати історію іншої людини і робити неправильні висновки, а потім на себе це перекладати,
– пояснила президентка Кембриджської спільноти в Україні.
Міф 3. Існує довіра до "друзів" у соцмережах. Там простіше спілкуватися.
Як зауважив психолог Олег Покальчук, комунікація через соціальні мережі може бути певним видом зброї. Мережа потенційно, а іноді й фізично доводить людей до самогубства. Також є культурна проблема в тому, що українці – люди процесу, а не результату. Соцмережі справді полегшують спілкування, але коли цього стало забагато, це вибиває з гармонії і відриває від реального життя.
Міф 4. Перегляд соцмереж — це відпочинок
За словами психологині Інни Давиденко, використання соціальних мереж може бути як шкідливим, так і корисним. Свідерська наголошує, що коли людина намагається відпочити, використовуючи соцмережі, її мозок завантажується ще більше. "У тебе є вільна година і ти просто слухаєш тишу – це перезавантаження краще, ніж просто дивитися соцмережі", – заявила вона.
Залежність від мережі
Психолог Покальчук зазначив, що імітація дружби та імітація стосунків мають негативний вплив. "Певною мірою соцмережі можна порівняти, можливо, з алкоголем. У якихось дозах, за якихось особливих обставин – це харчовий продукт. Втім у іншій ситуації – це може бути згубно для людини та її психіки", – наголосив він.
Загроза соцмереж полягає у тому, що вони викликають звикання. Ми бачимо там ідеальне життя, а насправді – тільки верхівку айсберга,
– пояснила Давиденко.
Міф 5. Соцмережі створені для того, щоб люди не були самотніми
"Цікавий феномен – соцмережі були створені, щоб не бути самотнім, але призвели до того, що люди відчувають себе більш самотніми. Можливо, це через те, що користувачі бачать лише картинку успішності всіх інших", – зауважила Аліна Свідерська. За словами Покальчука, страх самотності безумовно існує.
Давиденко зазначила, що необхідно контролювати своє перебування у соціальних мережах, а також виділяти на це певний час, щоб не було стрибків уваги. Інакше це може призвести до того, що ми не зможемо сконцентруватися на роботі, навчанні або особистому житті.
Ми розглянули лише особистісний вплив соціальних мереж на кожного з користувачів. Пам'ятайте, що кожен ваш клік чи реакція десь записуються. Це, щоб більше продати товарів. Таким чином ми, користувачі соцмереж, стали товаром і глобальним дослідженням наших уподобань маркетологами. Головне у цьому – не втрачати себе.