За час карантину з’явилося чимало прикладів «утечі» від ситуації через мистецтво, а водночас — і спроб упоратися з викликами за допомогою творчості. Численні фейсбук-челенджі для художників та ілюстраторів, запуски в онлайн-форматі виставок, галерей і навіть аукціонів — культурний і креативний сектори залучили весь арсенал мистецьких інструментів і «витиснули» з пандемії максимум оригінальних форм і продуктів. Розповідаємо три яскраві історії мистецької протидії COVID-19.
Дани проект реалізовують журналісти Громадське
Креативний захист
Від початку карантину художник Роман Мінін почав створювати мистецькі маски. У межах кампанії Чисто він поділився своїми спостереженнями.
Фото: Роман Мінін, художник у масці власного авторства, для Чисто: інформаційна протидія COVID-19
«Уперше я зіткнувся з маскою для обличчя як із культурним явищем у Токіо. Там уже давно люди бережуть себе від ризику захворіти та втратити роботу. Дорога медицина та страх безробіття — ось те, що було написано на обличчях людей, які носили маски. Але прийшов інший час і контекст, у якому на масках і в очах тих, хто їх носить, не обов’язково мають читатися страх і смуток. Нині в умовах соціальної необхідності палітра емоцій може бути абсолютно різною.
Тут є місце і для прихованої усмішки, і для спортивного настрою, і для відвертих яскравих сигналів оптимізму всупереч усьому. Маска стала просто частиною одягу, як краватка, яка передовсім підкреслює соціальну відповідальність і настрій людини, а не рятує її від вірусу. Я б навіть сказав — наголошує на суперечностях цього світу. Але є один мінус: нічого не замінить справжньої посмішки, і якою б оригінальною маска не була — без неї краще. Ну а якщо вже маска — то прикольна!».
Графічний заклик
До протидії COVID-19 мовою мистецтва долучилася й графічна дизайнерка Дар’я Подольцева. Вона створила серію плакатів із закликом дотримуватися правил послабленого карантину.
«На початку карантину почуття були різні: з одного боку, я дуже раділа, що все трішки сповільнилось, а з іншого — було відчуття, що попередній місяць роботи пройшов дарма. Та все одно багато працювала (готувала Docudays онлайн), тож удома нічого не встигла — прибрала одну кімнату в підвалі, але й ту в неділю. Трохи постраждала, що не подивилася жодного онлайн-курсу. Натомість виспалась!
Під час роботи над постерами я думала про те, що таке чистота. Це поняття дуже відносне. Найкраще це питання ілюструє есей Тараса Прохаська «Чистий страх» — усім дуже раджу. Якийсь блиск на емоційному рівні там присутній».
Фото: Дар’я Подольцева для «Чисто: інформаційна протидія COVID-19»
Костюм-артоб’єкт
Візуальні форми, натхненні темою COVID-19 — варіативні й непередбачувані. Наприклад, мистецький захисний костюм для медиків, який створили художниці Ксенія Оксінь та Ave Libertatemaveamor ще восени 2019, не очікуючи, наскільки актуальним буде їхній об’єкт.
«Цей костюм був частиною нашого проєкту з Ave, який ми зробили ще восени. Тоді було складно уявити, що через кілька місяців він зможе стати не просто артоб'єктом, а перекочувати в наш побут. Зазвичай у мистецтві все навпаки.
Практично весь період суворого карантину ходила на вулицю в такому вигляді. Реагували по-різному: хтось шарахався, дехто посміхався, а інші просили сфотографуватися».
Фото: Ксенія Оксінь для «Чисто: інформаційна протидія COVID-19»
Під час кризи та ізоляції роль мистецтва стає важливішою в нашому житті — незалежно від того, усвідомлюємо ми це чи ні. «Об’єднання людей, натхнення, заспокоєння та спільне використання — це сили мистецтва, значення яких стало очевидним під час пандемії COVID-19», — заявила Одрі Азулай, генеральна директорка ЮНЕСКО, в одному зі своїх весняних звернень.
Та якщо впродовж суворого карантину мистецтво виконувало здебільшого терапевтичну функцію як для самих митців, так і для їхньої аудиторії, то зараз, коли спостерігається спад інтересу та відсутність чутливості до теми коронавірусу, мова творчості — чи не єдиний ефективний спосіб донести важливе. Саме нестандартний погляд на звичайні речі — те, що робить мистецький підхід до протидії коронавірусу помітним.
Матеріал створено в межах кампанії «Чисто: інформаційна протидія COVID-19», яку реалізує Український Дім у співпраці з художниками, дизайнерами та ілюстраторами. За підтримки Посольства США в Україні та у співпраці з ГО «Цех експериментальної культури». Кампанія мовою мистецтва розповідає про безпеку та адаптацію до життя в умовах пандемії.