Український ринок таксі планують реформувати — законопроєкт уже очікує на депутатів у Верховній Раді. Якщо його ухвалять, таксистам треба буде купувати патент, сплачувати окремий податок, а от використання таксометра стане необов'язковим. Ми поспілкувалися з ініціаторами реформи, представниками онлайн-сервісів таксі та з'ясували, чому «професійні» таксисти проти.
Йдеться в матеріалі від Громадське
Як працюють таксисти зараз?
Здебільшого — нелегально. Як повідомляють в Асоціації відповідальних перевізників, що є ініціатором законопроєкту, з 220 тисяч водіїв легально працюють лише 2%. Зареєструватися офіційно та вести звітність — складно, податки досить високі (приблизно 20 тисяч гривень на рік), а дієвого механізму покарання немає:
«Сьогодні адміністративний контроль є досить неефективним та ресурсозатратним — складаються акти, але більшість цих актів штрафами не стають, тому що справи «розвалюються» в судах», — пояснив речник Асоціації Олександр Дяченко.
Що планують змінити?
Спростити процедуру оформлення та зменшити податок.
Водіям не треба буде отримувати ліцензію та реєструватись як ФОП. Достатньо буде придбати патент, вартість якого становитиме одну мінімальну зарплату на рік (на місяць — менше ніж 500 гривень).
«Ми запитували різних водіїв у різних містах, на яких умовах вони готові почати працювати легально й не підвищувати ціну поїздки. Вони казали: ми хочемо, щоб працювати легально було просто. Друге (і не менш важливе) — це розмір податку. 76% водіїв сказали, що 6 тисяч на рік, 500 гривень на місяць — і ми не будемо підвищувати ціну. Третя складова реформи — це ефективний контроль. Ми запропонували простіший варіант контрольної закупівлі», — розповів Олександр Дяченко.
Кого торкнуться зміни?
Здебільшого водіїв з онлайн-сервісів, які ніяк не реєструють свою діяльність.
Для таксистів із ліцензіями принципово не зміниться нічого. Їх автоматично включать у реєстри, процедура отримання ліцензії буде спрощена до придбання патенту, а таксометр вони зможуть лишити хіба за власним бажанням.
Що думають в онлайн-сервісах таксі?
Одне з головних питань реформи — зберегти конкурентність на ринку та зробити його прогнозованим для бізнесу, тож онлайн-перевізники ініціативу підтримують.
Георгій Соколянський, керівник із розвитку Uber у Центральній і Східній Європі, прокоментував реформу так:
«Ми за будь-які перспективні зміни, що дають гнучкі економічні можливості, сприяють підвищенню якості обслуговування і створюють чітку основу для сучасної мобільності. Пасажири отримають вищі стандарти безпеки завдяки вимогам до перевірки біографій водіїв, більш високим технічним стандартам для автомобілів і обов'язковому страхуванню. Водночас сотні тисяч водіїв зможуть легально заробляти на життя, роблячи свій фінансовий внесок у суспільство».
У компанії також додали, що український сектор таксі та перевезень страждає від застарілого законодавства, а реформування дозволить модернізувати галузь.
Співзасновник та операційний директор Uklon Сергій Смусь також підтримує зміни:
«Зручна патентна система замість складної процедури реєстрації ФОП стане вдалим рішенням — як для водіїв, пасажирів і бізнесу, так і для самої держави — і буде стимулювати розвиток сфери перевезень загалом».
Як це вплине на ціни?
Значною мірою — ніяк.
Оскільки податок не є високим, прогнозують, що пасажири не помітять зростання ціни. Самі водії, на думку ініціаторів реформи, зароблятимуть більше, оскільки «випадкові» таксисти, які здійснюють 1-2 поїздки по дорозі додому, вийдуть із ринку.
Як щодо безпеки?
Ініціатори реформи пояснюють, що для того, аби говорити про статистику аварій із таксі, необхідно спочатку порахувати водіїв. Для цього їх потрібно легалізувати, лише потім можна буде відстежувати кількість і причини ДТП й призначати додаткові перевірки таксистів або їхнього транспорту. Наразі ж отримати таку статистику неможливо, оскільки більшість водіїв працюють «у тіні».
Водночас у законопроєкті передбачено створення відкритого реєстру як водіїв, так і перевізників:
«Будь-який свідомий зацікавлений пасажир зможе перевірити, з ким він їде та на яких умовах», — пояснили в Асоціації відповідальних перевізників.
Хто проти реформи?
«Класичні» таксисти, які почали заробляти перевезеннями ще до створення мобільних додатків.
«Цей законопроєкт лобіюють компанії Uber, Bolt, Uklon, тобто інтернет-платформи. Законопроєкт хоче «зацементувати» ту ситуацію, яка є на ринку сьогодні, коли таксують усі, хто хочуть, без жодного контролю. Ці платформи — лише посередники між пасажиром і таксистом і ніяк не відповідають за замовлення. Але саме вони формують ціну поїздки, а таксист, який відповідає за всі аспекти, зокрема й фінансові, не має жодного стосунку до ціни. Водієві не треба мати ФОП, платити ЄСВ. Просто підійшов до кіоску, купив стікер за 400 гривень, приліпив на лобове скло — і ти вже таксист», — заявив Василь Попик, голова профспілки професійних таксистів України.
На його думку, таксисти мають проходити низку перевірок та отримувати ліцензію, після чого їх включатимуть у реєстр.
«Таксист (якщо це його фах) повинен довести свою профпридатність, мати певний допуск до перевезення пасажирів», — додав Василь Попик.