Над унікальним проєктом у сфері транспортної інфраструктури – «Сучасна прикордонна інфраструктура – успішний Карпатський регіон» (МОВІ)» – працюють нині спільно прикордонні області України, Угорщини, Словаччини та Румунії
Експерти цих країн 28 січня, зібралися вже вдруге, аби обговорити конкретні напрацювання. Онлайн-конференція проходила в приміщенні Лабораторії проектних менеджерів в Ужгороді пише Uzhgorod.net.ua.
Представниця Міжнародної асоціації інституцій регіонального розвитку «МАІРР» (головний бенефіціар), координаторка проєкту Наталія Носа під час брифінгу розповіла, що наразі ініціатором зустрічі є Саболч-Сатмар-Березька область Угорщини. «Ми реалізовуємо унікальний проєкт у сфері транспортної інфраструктури, і це вже в його межах друга зустріч, на якій ми предметно розмовляємо з партнерами щодо конкурентних локацій, які матимуть розвиток у рамках Карпатського регіону і матимуть транскордонний ефект», – уточнила Н. Носа.
Із її слів, наразі експерти говорять про необхідність розвитку залізничного транспорту, малої та великої авіації тощо: «Важливо, що зараз на зустрічі ми бачимо експертів, які мають серйозні напрацювання щодо розвитку цих напрямів, територій, мереж. Вони мають онлайн-зустрічі сьогодні з нашими експертами. Приємно, що до нас долучилися експерти в сфері стратегічного планування (зокрема, Олег Лукша)».
Як зазначає експертка, сьогодні відбувається процес обміну думками, які саме локації мають бути розвинені, де саме, конкретно здійснюється планування цих локацій, обговорюється розробка технічно-економічних обґрунтувань тощо.
«Важливо, щоб ця діяльність була збалансована з обох боків кордону. Звичайно, якщо ми плануємо певну транспортну інфраструктуру або пункт пропуску, відповідно, і потужність чи навантаження на дороги має бути спроєктоване таким чином, щоб це була комплексна інфраструктура, в тому числі на кордоні, з прив’язкою до транспортних коридорів тощо, – зазначає координаторка. – Важлива річ – дискусія з екологами, бо розвиток транспортної інфраструктури не має шкодити природі. Це вже теж питання опрацьоване, до цієї роботи долучилася «Екосфера», Закарпатська державна екоінспекція, ми бачимо інтерес як державних, так і приватних структур. Можливо, саме в цьому проєкті буде досягнута співпраця між органами вади, бізнесом, громадськими організаціями, які хочуть працювати над відповідними проєктами інфраструктури».
Вона також уточнила, що в рамках проєкту порушували й питання річкового порту – є бажання українців та угорців вивчити можливість, визначитися з експертами щодо локації, скільки коштів необхідно, якщо це можливо.
«Ми сьогодні обговорили локації конкретні, які будуть розроблятися спільно трьома країнами – Україною, Словаччиною та Угорщиною, які вже визначилися з локаціями, Румунія ще працює над цим питанням», - уточнила пані Наталя.
Вона також додала, що наразі міжнародним консорціумом запропоновані такі проєкти транскордонного значення для розробки техніко-економічних обґрунтувань для подальшого залучення фінансування:
Словаччина:
- Матьовське Войковце-Павлово (ділянка автомобільної дороги).
- Міхаловце-Вишнє Нмецке (ділянка велосипедної доріжки).
Угорщина:
- Берегдароц (ділянка автомобільної дороги М3, що веде до українського кордону)
- Тисабеч-Вилок (ділянка велосипедної доріжки).
Україна:
- Ділянка з’єднання автомагістралі Кошице-Мукачево в районі пункту пропуску Загор (Словаччина) – Сторожниця (Україна).
- Ділянка автомомагістралі Уліч-Забрідь (Словаччина) та/або ділянка автомоібльної дороги у напрямі угорського кордону між населеними пунктами Велика Паладь (Україна) та Мала Паладь (Угорщина).