Рада керівників організацій – співголів коаліційного об’єднання громадських та неурядових організацій Закарпаття «Реформи задля гідного життя» (утворена і діє з 2014 року) на своїх онлайн заходах у листопаді-грудні 2020 року визначила переможців у 12-ти номінаціях впровадження децентралізаційної реформи на Закарпатті-2020
При визначенні переможців серед територіальних громад (ТГ) до уваги брались лише результати аналізу показників комплексної (системної) спроможності 17-ти ТГ, утворених у 2015-2019 рр. в рамках чинності Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Природньо, ті 47 ТГ Закарпаття, які були утворені в результаті місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в рамках чинності відомої Постанови Кабінету Міністрів України щодо визначення центрів та територій територіальних громад (на основі перспективних планів, схвалених обласними радами і відкоригованих Урядом у 2020 році за погодженнями з ОДА), - до уваги братись не могли, оскільки у 2020 році фактично ще не проводили своєї діяльності.
Аналіз комплексної (системної) спроможності 17-ти ТГ, утворених у 2015-2019 рр, включав такі показники:
1. Зведення про виконання доходів загального фонду місцевих бюджетів станом на 1 грудня 2020 року (за січень-листопад). Брались до уваги відхилення від відповідного періоду минулого 2019 року (у відсотках та в абсолютних значеннях обсягів коштів).
2. Реалізовані упродовж 2020 року проекти соціального, економічного, екологічного та інфраструктурного розвитку ТГ (особливо, на віддалених від центрів ТГ та периферійних територіях).
3. Розроблені і подані щодо фінансування з різних джерел проекти соціального, економічного та інфраструктурного розвитку ТГ.
4. Організація та/або вдосконалення системи надання якісних адміністративних послуг у ТГ (зокрема – діяльність ЦНАПу в характеристиках переліку і якості надання адміністративних послуг, доходи в бюджет ТГ від діяльності ЦНАПу).
5. Наявність ефективних систем стратегічного і просторового планування (затвердженої стратегії розвитку ТГ та плану заходів з її реалізації і діючої системи моніторингу стратегії; генеральних планів населених пунктів ТГ тощо).
6. Наявність ефективних систем управління та раціонального використання природними, у т.ч. земельними, лісовими, водними, рекреаційно-оздоровчими, бальнеологічними тощо ресурсами, а також – ресурсами корисних копалин місцевого значення.
7. Організація та/або вдосконалення системи надання якісних комунальних послуг у ТГ (у т. ч. через господарюючу діяльність створених радою ТГ комунальних підприємств).
8. Організація та/або вдосконалення систем надання якісних соціальних послуг у ТГ (освітніх, первинної і вторинної ланок медицини, соціального захисту, розвитку культури, оздоровлення і занять фізкультурою та спортом тощо).
9. Забезпечення підтримки радою і виконавчими органами ради інвестиційно - інноваційної діяльності та підтримки місцевого економічного розвитку, підприємництва і фермерства у ТГ задля зростання власних надходжень до бюджету, вирішення проблеми зайнятості, підвищення конкурентоспроможності ТГ.
10. Забезпечення реалізації принципів сталого розвитку та заходів екологічної, техногенної і громадської безпеки у ТГ (у т.ч. в питаннях зниження рівнів забрудненості повітря, якості питної води, очистки стічних вод; озеленення і благоустрою територій; транспортної мобільності; адаптації до змін клімату; підвищення рівнів екологічної обізнаності та свідомості мешканців; дотримання правил благоустрою і правил дорожнього руху; зниження рівнів правопорушень і криміногенності тощо).
11. Розвиток транскордонного та міжмуніципального співробітництва ТГ (міста-побратими та міста-партнери, угоди про побратимське і міжмуніципальне співробітництво та практичні результати їх реалізації тощо).
12. Досягнення позитивних результатів в інформаційній, мас-медійній і промоційній діяльності міської (селищної, сільської) ради ТГ у комунікаціях з різними цільовими групами ТГ та зовнішніми інституціями; спрямованість цієї діяльності на згуртованість різних соціальних груп та підвищення конкурентоспроможності ТГ.
13. Забезпечення належних координації, взаємодії і консолідованості у розробленні, схваленні та реалізації владно-управлінських рішень ради, виконкому та розпоряджень міського (селищного, сільського) голови.
14. Досягнення належних і оптимізованих структури, чисельності та рівня управлінської спроможності виконавчих органів ради ТГ ( у т.ч. щодо підбору професійних кадрів посадовців та рівня їх кваліфікації, включаючи і старост населених пунктів).
15. Стан впровадження технологій електронного урядування у владно-управлінську діяльність ради і виконавчих органів ради ТГ, а також – цифрових та Інтернет-технологій в інформаційно-комунікаційну діяльність ради у взаєминах із ТГ.
Зауважимо, що для остаточно утворених в результаті місцевих виборів 22 грудня 2019 року 9-ти територіальних громад Закарпаття, які набули при цьому статус ще об’єднаних територіальних громад (ОТГ), 2020-й рік не приніс жодних преференцій та фінансової підтримки держави, включаючи інфраструктурну субвенцію і прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Мова йде про Горондівську, Зарічанську, Кам’янську, Керецьківську, Оноківську, Холмківську, Косонську сільські ОТГ та Великоберезнянську селищну ОТГ. Причини відомі – затримки центральної влади і ЦВК з призначенням перших виборів в ОТГ внаслідок президентських і парламентських виборів в Україні. Отже, застосування підходу визначення у 2020 році переможців серед ТГ за 15 показниками комплексної (системної) спроможності звузилось до 8 діючих ТГ. В категорії міст обласного значення з приєднаними суміжними сільськими територіальними громадами – це Мукачівська міська ТГ та Берегівська міська ТГ. В категорії міст районного значення з об’єднаними суміжними сільськими територіями – це Іршавська, Перечинська і Тячівська міські ТГ. В категорії сіл – це Баранинська, Полянська і Вільховецька сільські ТГ.
Для 9-ти сільських і селищної ТГ, остаточно утворених на місцевих виборах 22 грудня 2019 р., визначення переможця проводилось не за 15 показниками комплексної (системної) спроможності, а за якісними оцінками «оптимістичності, згуртованості і активності ТГ в кризових умовах децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020». Звісно, з урахуванням такого вагомого складника кризових умов 2020 року, як наслідки пандемії коронавірусу COVID -19.
Таким чином, Коаліцією громадських та неурядових організацій Закарпаття «Реформи задля гідного життя» по напрямку «Територіальні громади» визначено таких переможців впровадження децентралізаційної реформи на Закарпатті – 2020»:
У номінації:
«Стабільна, спроможна і активна міська територіальна громада (міста обласного значення з приєднаними сільськими територіальними громадами) у децентралізаційній реформі на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Мукачівську міську територіальну громаду (міський голова – Андрій Балога).
У номінації:
«Стабільна, спроможна і активна міська територіальна громада (міста районного значення) у децентралізаційній реформі на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Тячівську міську територіальну громаду (міський голова – Іван Ковач).
У номінації:
«Стабільна, спроможна і активна сільська територіальна громада у децентралізаційній реформі на Закарпатті – 2020»
- переможцями визнано Полянську сільську територіальну громаду (сільський голова – Іван Дрогобецький) та Вільховецьку сільську територіальну громаду (сільський голова – Михайло Цірик).
У номінації:
«Оптимістична, згуртована і активна гірська територіальна громада в кризових умовах децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Довжанську сільську територіальну громаду (сільський голова – Віктор Симканич).
Усім переможцям – територіальним громадам та їх радам – представниками співголів Коаліції «Реформи задля гідного життя» на початку січня 2021 року будуть вручені ексклюзивні Почесні відзнаки, а про їх досягнення за 2020 рік будуть опубліковані статті у ЗМІ.
Переможці серед владних, неурядових і громадських організацій, установ, посадовців і ЗМІ, які ефективно і результативно сприяли впровадженню децентралізаційної реформи на Закарпатті – 2020 (на основі аналізу масивів об’єктивних даних).
У номінації:
«Органи державної влади в регіоні, які найбільш ефективно і професійно сприяли заходам децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Закарпатську обласну держадміністрацію (голова – Анатолій Полосков) та зокрема – управління містобудування і архітектури Закарпатської ОДА (начальник – Микола Пігуляк, посадовці Роман Микитин, Володимир Бабинець).
Зауважимо, що у порівнянні з перебігом децентралізаційної реформи на Закарпатті у 2015-2019 рр. Закарпатська ОДА та її керівництво пройшли непростий шлях від ігнорування, гальмування і навіть протидії та заперечення конституційності і законності децентралізаційної реформи в Україні загалом (включно з поширенням міфів про загрози «сприяння сепаратизму внаслідок її впровадження на Закарпатті» зокрема) – до активного надолужування у 2020 році відставання від інших регіонів та організації і проведення ОДА низки робочих зустрічей з міськими, селищними і сільськими головами всіх 64-х новоутворених рад територіальних громад у грудні 2020 року.
У номінації:
«Найефективніша консультаційно-дорадча організація виїзної комунікативної підтримки децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Офіс реформ Закарпатського регіонального відділення Асоціації міст України (у складі команди: Олег Лукша, Юлія Траньович, Євген Лукша, Станіслав Данко, Ірина Червінська-Ковач).
У номінації:
«Найефективніша консультативно-дорадча організація онлайн підтримки децентралізаційної реформи на Закарпатті – 2020»
- переможцем визнано Закарпатський регіональний офіс Програми “U-LEAD з Європою” (у складі команди: Микола Сюсько, Павло Рябоконь, Михайло Бундзяк, Оксана Юрійчук).
У номінації:
«Людина року з децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Олексія Петрова, колишнього голову Закарпатської ОДА (квітень-грудень 2020р.) за вагомий особистий внесок у впровадження заходів реформи місцевого самоврядування та нового адміністративно-територіального устрою регіону на рівнях 64-х територіальних громад і 6-ти укрупнених районів – на основі діалогу з громадами і громадськістю Закарпаття.
У номінації:
«Регіональна асоціація органів місцевого самоврядування, що найбільш ефективно просуває потенційні можливості міжмуніципальної співпраці громад у децентралізаційній реформі на Закарпатті – 2020»
- переможцем визнано Регіональну асоціацію ОМС «Закарпаття – за чисте довкілля» (голова Асоціації – Іван Дрогобецький, виконавчий директор – Володимир Суран).
У номінації:
«Громадське об’єднання, що на високому експертному і професійному розробляє і супроводжує впровадження проектів соціального, економічного та інфраструктурного розвитку громад у децентралізаційній реформі на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Асоціацію проектних менеджерів «Ядро» (у складі команди: Євген Лукша, Ксенія Охотнік, Оксана Шишканич, Ярина Білей).
У номінації:
«Найбільш важлива, зініційована громадським об’єднанням подія року, що сприятиме інвестиційному і сталому розвитку регіону та громад на нових етапах децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано «Re: Open Zakarpattia» Форум розвитку Закарпатської області» (7-8 листопада 2020 р.) – проєкт, реалізований ГО «Інститут Центрально-Європейської Стратегії» (керівник – Дмитро Тужанський).
У номінації:
«Регіональний ЗМІ, що найбільш ефективно, неупереджено і професійно сприяв упровадженню децентралізаційної реформи на Закарпатті - 2020»
- переможцем визнано Суспільне телебачення “UA: Закарпаття” (ведучі програми – Ольга Блонська, Яна Тегза).
Усім переможцям – владним, неурядовим і громадським організаціям та ЗМІ, їх посадовцям та керівникам, які ефективно і результативно сприяли впровадженню децентралізаційної реформи на Закарпатті – 2020, на початку січня 2021 року також будуть вручені ексклюзивні Почесні відзнаки, а про підсумкові і об’єктивні дані їх сприятливої для децентралізаційної реформи діяльності будуть опубліковані відповідні статті у ЗМІ.