Уряд Естонії вирішив запровадити нове покарання для водіїв за перевищення швидкості — воно полягає у «заспокійливому» стоянні на узбіччі упродовж 45 хвилин.
З такою пропозицією виступила парламентська правова комісія, уряд із нею погодився, пише Громадське з посиланням на «Интерфакс».
Тепер в естонських порушників буде вибір — вони можуть або заплатити штраф за перевищення швидкості, або обрати «заспокійливу зупинку» — на спеціальних майданчиках або на узбіччі.
«Заспокійлива зупинка» може застосовуватися за перевищення швидкості не більш ніж на 20 кілометрів на годину, її призначають разом з умовним штрафом.
Зараз за таке порушення штраф рахують так — за кожен понаднормовий кілометр треба заплатити 3 євро. Тобто якщо ви перевищили на 20 км/г, заплатити треба 60 євро (близько тисячі гривень).
Нові правила почнуть працювати з 1 грудня 2020 року.
Експериментально «заспокійлива зупинка» вже працювала
Перевіряти на практиці такий метод покарання та виправлення порушників в Естонії почали з осені 2019 року. Вибір у водіїв був майже такий самий, лише стоянка могла тривати не 45 хвилин, а до години.
На такі експерименти влада країни пішла, бо опитування показали, що водії не сприймають штраф як покарання і не вважають себе порушниками. Вони вважають штраф чимось схожим на черговий рахунок, який просто треба оплатити, а себе — законослухняними громадянами.
Ідею запровадити «заспокійливу зупинку» естонській владі підказав аналіз поведінки водіїв. Виявилося, що на них більший вплив мають не сам штраф, а втрата часу і почуття сорому під час оформлення протоколу, які водіїв дратують.
А що в Україні
На жаль, головними проблемами автомобільного руху в Україні є не просто перевищення швидкості, а надвисока смертність, й не рідкість, коли винуватці аварій сідали за кермо п’яними.
За даними МВС, у 2019 році на українських дорогах загинули майже 3,5 тисячі людей. За словами заступника міністра Антона Геращенка, смертність на українських дорогах у 5-6 разів вища за показники в європейських країнах. За 5 років відомство хоче скоротити кількість смертей на дорогах удвічі.
У липні цього року країну вкотре сколихнула новина про ДТП з великою кількістю жертв — винуватець аварії Антон Желепа був за кермом п’яним, але залишився живим, натомість загинула майже повністю багатодітна родина, зокрема двоє дітей.
Як і багато в яких інших проблемних питаннях в Україні, вони не хвилюють можновладців, поки щось не станеться. Так і тут, вже після ДТП Рада ухвалила (поки в першому читанні) законопроект про посилення відповідальності за перевищення швидкості та п’яне водіння.